Propolis tinctuur maken

Sinds ik bij oom Rudy propolis tinctuur heb leren kennen, ben ik een grote fan. Het is erg heilzaam tegen wondjes, dermatologische infecties in beginnend stadium, acne, eczeem, hooikoorts en versterkt je algemene immuunsysteem. Voor die wijsheid put ik niet uit eigen ervaring maar enkel op bronnen, die ik betrouwbaar acht. Propolis heb ik zelf succesvol gebruikt tegen een, inmiddels verdwenen kalknagel, soms wat acne, die na enkele druppels meteen flink verkleind en uitdroogt én in de verstuiver tegen beginnende keelpijn/verkoudheid. Uiteraard ben ik in mijn aannames (Egyptenaren gebruikten het succesvol om lijken te zalven en afgerukte ledematen na veldslagen te verzorgen, bijen overleven al miljoenen jaren met hun “medicijn”) en ervaringen (acne, verkoudheid) wellicht gekleurd, zonder gedegen wetenschappelijke en klassieke medisch-technisch-pharmacheutische onderbouwing.
Voor mij werkt het, leert het me meer over de relatie tussen bij-mens-natuur en is het dus een goed alternatief in de beginfase van dergelijke klachten. De gewonnen propolis komt het liefst wel van bijenvolkjes die niet chemisch zijn behandeld met oxaal- of mierenzuur, geen kunstraat en geen zwermbeperkingstechnieken (zwermen is, in mijn ogen, een natuurlijke varroabestrijdingstechniek)

Leave a comment